SAVAGE REPUBLIC

INTERVIEW

Οι Savage republic είναι από εκείνες τις μπάντες που κανείς θα πίστευε πως νοικιάζουν έναν τριάρι στην Κυψέλη. Έχουν επισκεφτεί πολλές φορές τη χώρα μας και έχουν χρησιμοποιήσει τον τόπο ως έμπνευση. Εν όψει της νέας τους εμφάνισης στο An club (ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ), το Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2023, ο λαλίστατος Ethan Port και ο λακωνικός Thom Fuhrmann απαντούν τις ερωτήσεις του Δημήτρη Μαρσέλου, μαρτυρώντας “χωρίς ξύλο” για το πιο πρόσφατο album τους, αλλά και το επόμενο, την πολιτική και το παρελθόν της μπάντας.

-Καλησπέρα και ευχαριστώ για τη συνέντευξη! Μοιάζει να έχετε βαθιές συνδέσεις με την Ελλάδα και αναρωτιέμαι τι σας δένει με τη χώρα. Έχετε διασκευάσει και Θεοδωράκη. 
Ethan: Η σύνδεση επετεύχθη με το πρωτο album single όταν η αυθεντική σύνθεση της μπάντας διασκεύασε το O’ Adonis από την ταινία “Z”. Ο Bruce Licher έχει γράψει τις λεπτομέρειες για ποιο λόγο έκαναν τη διασκευή, αλλά ίσως κατά λάθος έγινε “ευχετήρια κάρτα” για την ελληνική υπόγεια μουσική σκηνή των αρχών του 1980. Όταν ο Greg, ο Thom και εγώ μπήκαμε στην μπάντα το 1984 είχαμε την τάση να γράφει τραγούδια με ακόμη περισσότερες ανατολικοευρωπαϊκές επιρροές.

 -Ο τίτλος του album “Customs” θρυλείται πως προέκυψε μετά από μια γραφειοκρατική περιπέτεια στα εδάφη μας. Βασικά ένα από τα λιμάνια μας κοσμεί το εξώφυλλο. Θυμάσαι ποιο ήταν το πρόβλημα;
Ethan: Βέβαια! Οι ελληνικές τελωνειακές αρχές κατάσχεσαν τον εξοπλισμό μας και χρειάστηκαν μερικές ημέρες για να λυθεί το θέμα, που έδωσαν τη ευκαιρία στην μπάντα να ηχογραφήσουν το album με δανεικό εξοπλισμό. 

-Τα 3 τελευταία σας albums αναφέρονται σε μέρη στην Ελλάδα. “Varvakios” είναι η κεντρική αγορά της Αθήνας, “Aegean” το πέλαγος που βρέχει την ανατολική πλευρά της χώρας και τα “Meteora”, ας τα γκουγκλάρει οποιος δεν τα ξέρει. Κάποιος θα περίμενε πως κατοικείτε εδώ. Πως καταλήξατε να εμπνέεστε από την ατμόσφαιρα του τόπου μας;
Ethan: Οι Savage Republic έχουν μια μοναδική σχέση με το ελληνικό underground. Επίσης γεωγραφικά η Ελλάδα είναι το σύνορο μεταξύ Δύσης και Ανατολής που ευθυγραμμίζεται με την έμπνευση μεγάλου κομματιού της μουσικής μας. Προσωπικά, πιστεύω πως υπάρχει ένας συνδυασμός όμορφου φυσικού περιβάλλοντος και ενός “βαρέως”, ίσως και καταθλιπτικού, υπογαστρίου που νιώθω στη μοντέρνα ελληνική υπόγεια κουλτούρα. Η “Varvakios” ήταν ειδικά ηχογραφημένη στην Ελλάδα ως ο πρώτος δίσκος των Passport Series. Το “Aegean” έχει πιο γενική θεματική. Και για το πρόσφατο album απλά έτυχε να διαλεχτεί για τίτλος το κομμάτι “Meteora”. Το album δεν είναι ειδικά επικεντρωμένο στην Ελλάδα, αλλά σίγουρα πάντα υπάρχει μέσα μας ο συσχετισμός και η συγγένεια.
Το επόμενο Passport Series album θα ονομάζεται “Breslau”, ηχογραφήθηκε στο Wroclaw της Πολωνίας και έχει διαφορετικό feeling σε σχέση με τα προηγούμενα. Αν και αρκετοί Πολωνοί φίλοι μας μάς λένε πως αρκετά κομμάτια ακούγονται περισσότερο χαρούμενα και οπτιμιστικά από όσο θα έπρεπε.

-To ομότιτλο κομμάτι του νέου σας album έλαβε video μεταχείρισης με πλάνα από drone στα επιβλητικά Μετέωρα. Πως προέκυψε η χρήση τους στη μουσική σας;
Thom: Περάσαμε τυχαία από εκεί το 2014 αν δεν κάνω λάθος και πάθαμε εμμονή με το μέρος και την ιστορία του. 

Πως είναι η ανταπόκριση του κοινού για το album; Τι μπορείτε να μας πείτε για το επόμενο σας βήμα;
Ethan: Η ανταπόκριση για το “Meteora” είναι καταπληκτική ειδικά στα live και οι δισκοκριτικές είναι φαινομενικά καλές. t’s very συγκινητικό να μπορείς να ενώνεις ανθρώπους με έναν τόσο βαθύ τρόπο μέσω της μουσικής και των συναυλιών. Είμαστε πολύ τυχεροί για αυτό και δεν το θεωρούμε δεδομένο.
Για το επόμενο album, μόλις ηχογραφήσαμε τα βασικά κομμάτια σε ένα εξαιρετικό studio στο Wroclaw. Όπως είπα και πριν, το album θα ονομάζεται “Breslau” που αντανακλά την περίπλοκη ιστορία της περιοχής. Ακόμα και το ίδιο το studio έχει ενδιαφέρουσα ιστορία. Άνηκε κάποτε σε έναν Γερμανό γεωπόνο στα 1800. Ίσως παίξουμε κάποια κομμάτια και στην Αθήνα!
 
-Πάντοτε είχατε την τάση να μπλέκεται την μοντέρνα δυτική μουσική με ανατολιτικες μελωδίες δημιουργώντας μια πολύ όμορφη ατμόσφαιρα. Τι σας εμπνέει για να γράφετε μουσική; 
Ethan: Από όταν ήμουν παιδί, πάντοτε ενδιαφερόμουν για τη folk και διάφορες ethnic μουσικές. Υπήρχαν πολλές αφιερωμένες εκπομπές στην ethnic μουσική στον δημοτικό ραδιοσταθμό που εργαζόμουν εθελοντικά όταν ήμουν στο λύκειο. Οι original Savage Republic πήγαν στο τμήμα τεχνών του UCLA που ήταν σημείο συνάντησης πολλών διαφορετικών πειραματικών και μη παραδοσιακών ιδεών και ιδιωμάτων. Αμέσως άρχισα να κάνω παρέα μαζί τους όταν πήγα και γω στο UCLA, αν και ήταν μεγαλύτεροι από εμένα.
 
-Δεν είναι εύκολο να κατηγοριοποιήσει κανείς τους Savage Republic, πως θα περιγράφατε εσείς τη μουσική σας;
Thom: Ιδιοφυή. 
 

-Ήρθε η ώρα να μας επισκεφτείτε και πάλι. Τι περιμένετε από την εμφάνιση σας στην Αθήνα; Ποιες εμφανίσεις σας εδώ θα σας μείνουν αξέχαστες;
Ethan: Εύχομαι να δω και πάλι παλιούς φίλους. Γνωρίζεις πως αποκαλούμε την Ελλάδα το δεύτερο σπίτι μας. Έχουμε παίξει τόσες φορές εκεί που οι Έλληνες φίλοι μας είναι σαν οικογένεια για εμάς. Θα τα δώσουμε όλα. Σε σχέση με την τελευταία φορά, το “Meteora” έχει εμφυσήσει νέα ζωή στο συγκρότημα. Παρόλες τις δοκιμασίες με την πανδημία, νιώθουμε πολύ δημιουργικοί τώρα και είμαι προσωπικά πολύ ενθουσιασμένος να δω τι θα επιτύχουμε στο μέλλον σαν μπάντα. Όλες μας οι εμφανίσεις ως και σήμερα ήταν δυναμικότατες και λάβαμε πολλά επιτιμητικά σχόλια. Όσο για την πιο αξέχαστη στιγμή μας στην Ελλάδα ήταν οι εμφανίσεις μας με τους The Buzzcocks σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.
 
-Αισθάνεσαι το να στέκεσαι στη στιγμή τώρα το ίδιο με την πρώτη φορά; Θα άλλαζες κάτι στην πορεία των Savage Republic ως τώρα; 
Ethan: Ήταν κάποια shows στα 80s που ήταν πραγματικά λυσσαλέα, όπως εκείνο με τους Scream, του οποίου στιγμιότυπα υπάρχουν στο YouTube. Όμως ειλικρινά αυτή η περιοδεία είναι η πιο αγαπημένη μου με το συγκρότημα. Νιώθω πως επικοινωνούμε πραγματικά πολύ καλύτερα και είναι πιο διασκεδαστικό σε όποια περίσταση, ακόμη και όταν χρειάστηκε να πάρουμε το τρένο επειδή χάλασε το van και αναγκαστήκαμε να παίξουμε με δανεικά όργανα χωρίς sound check, και πάλι όμως καταφέραμε να βάλουμε φωτιά στο μέρος. Εξαρχής, η ιστορία των Savage Republic ήταν άκρως θεληματική και “δυναμική”. Μοιάζει σαν η αυθεντική σύνθεση να διαλυόταν ενόσω δημιουργόταν. Ο Jeff Long ήταν μόλις 17 και είχε προσωπικές μάχες να δώσει, για τις οποίες έχει ο ίδιος μιλήσει. Το “Tragic Figures” είναι χωρισμένος στην μια πλευρά με τραγούδια του Jeff Long και στην άλλη του Jackson Del Rey.
Από τη δική μου οπτική, η δημιουργία του “Ceremonial” ήταν απόλυτα χαοτική. Το “Jamahiriya” ήταν καλύτερο και ένιωσα την μπάντα να γίνεται πιο στιβαρή και δυνατή, αλλά ο Bruce (Licher) μας πολεμούσε ενώ προσπαθούσαμε να ενδυναμώσουμε το συγκρότημα και ο Phil (Drucker/Jackson Del Rey) κρατούσε παθητική στάση και δεν βοηθούσε αρκετά, σίγουρα όχι στο ποσοστό που το έκανε στο “Tragic Figures”. Ακόμη παίζουμε κάποια από εκείνα τα καταπληκτικά κομμάτια και προσπαθούμε να σεβόμαστε την κληρονομιά μας, αλλά η παρούσα σύνθεση έχει την δική της βαρύτητα και προσωπικότητα, οπότε προσθέτουμε όλο και περισσότερα από τα νέα τραγούδια. Τώρα είμαστε πολύ δεμένοι και έχουμε εξαιρετική σχέση μεταξύ μας. Ο Alan Waddington και ο Kerry Dowling έχουν ένα εκπληκτικό επίπεδο μουσικότητας και επιτέλους γράφουμε τραγούδια σαν σύνολο και με κοινή φωνή. 
Ο καθένας έχει τις δικές του αντικρουόμενες μνήμες από την μπάντα και γνωρίζω πώς ούτε ο Thom, αλλά ούτε και εγώ ενδιαφερόμαστε να αναπαυτούμε στις δάφνες μας και να είμαστε εμμονικοί με το παρελθόν. Είμαι χαρούμενος με όσα έχουμε χτίσει και τις επαφές που έχουμε κάνει με τόσους φίλους και είμαστε επικεντρωμένοι στο να πηγαίνουμε μπροστά. Από όταν ήρθε ο Kerry είμαστε αληθινή μπάντα. Είμαστε όλοι μαζί “επιβιβασμένοι στη λέμβο” και αυτό είναι ό,τι καλύτερο.
 

-Φαίνεται πως από πάντα πως στέκεστε πολιτικά σταθεροί (τραγούδια σαν το “Kill the Fascists” το επιβεβαιώνουν). Γύρισε ποτέ αυτό εναντίον σας κατά τη διάρκεια της καριέρας σας;
Ethan: Ποιας καριέρας; Δεν χρειάστηκε ποτέ να συμβιβαστούμε για τη μουσική μας. Θα υπογραμμίσω πως η τωρινή σύνθεση είναι πολύ πιο σταθερή πολιτικά από την αυθεντική. Το “Kill The Fascists” αρχικά εμπνεύστηκε από ένα γκραφίτι στο UCLA και ο σκοπός του ήταν να διακωμωδήσει μια διαφήμιση του Αμερικάνικου στρατού, οπότε κατά κάποια έννοια ήταν αντιπολεμικό, αλλά όπως και το πρώτο όνομα μας Africa Corps ήταν κάπως αφελές αναίσθητο ή δεν μπορούσε να δει τον πόνο που αυτό ο όρος μπορεί να προκαλέσει. Όταν όμως μπήκαμε εμείς στην μπάντα εκτρέψαμε το κίνητρο του τραγουδιού και το μετατρέψαμε σε έναν κανονικό ύμνο. 
Το παλιό logo ήταν ναζιστικό σύμβολο των SS logo με τη σβάστικα αφαιρεμένη. Στα  80s ήταν συνηθισμένο στην punk σκηνή οι άνθρωποι να φλερτάρουν με φετίχ ναζί συμβόλων, όπως η Siouxsie Sioux που φορούσε περιβραχιόνιο σβάστικα. Προσωπικά ποτέ δεν θα ήμουν σε μια μπάντα που έχει το όνομα κάποιας τάξης ναζί που θα είχαν ώς σκοπό να υποδουλώσουν του μαύρους ανθρώπους και να κάνουν γενοκτονίες. Ένιωθα πάντοτε άβολα με το original logo, για αυτό και όταν επανασυνδεθήκαμε το αλλάξαμε. Η τωρινή σύνθεση είναι ενάντια στον φασισμό και όποια άλλη μετενσάρκωση bullying και καταπίεσης. 
Ως προσωπική σημείωση θα ήθελα να προσθέσω πως υπάρχουν πολλές επικίνδυνες δυνάμεις σε ισχύ στις ΗΠΑ και τον κόσμο σήμερα. Πολύς κόσμος νιώθει ανίσχυρος και φοβισμένος και ψάχνει για αποδιοπομπαίους τράγους, σε όλες τις πλευρές “αριστερές” και “δεξιές”. Ναρκισσιστές σαν τον Trump τρέφονται από αυτό το κενό εξουσίας. Επίσης να αναφέρω πως υποστηρίζω την άποψη “trans rights are human rights”, και γενικά ο κόσμος θα έπρεπε να σταματήσει να ρίχνει σκατά στις τρανς και στα and just generally the world should stop shitting on trans and non-binary άτομα. Οι συμπεριφορές των νέων που βλέπω μου δίνουν ελπίδα πάντως.
 
-Ποιο album έχεις ακούσει πιο πολλές φορές και πιο θα ήθελες να μην έχεις ακούσει;
Thom: Πιο πολλές φορές έχω ακούσει το πρώτο album των Joy Division. Θα ήθελα να μην έχω ακούσει ποτέ το “Ceremonial”. 
 
-Αν σας έδινα απεριόριστους πόρους για ένα φεστιβάλ μιας ημέρας, ποιο θα έπαιζαν μαζί με τους Savage Republic και που θα λάμβανε χώρα;
Ethan: Θα θέλαμε να παίξουμε σε ένα μεγάλο αρχαίο θέατρο κάτω από τα αστέρια και το φεγγάρι με αρκετή φωτιά. Όσο για το lineup, υπάρχουν τόσες πολλές φοβερές επιλογές. Θα εξαρτάται από τις συνθήκες. Η εταιρία μου Mobilization σχεδιάζει μερικά ακόμη How to Destroy the Universe events, αλλά δεν είναι ξεκάθαρο αν οι Savage Republic θα είναι μέρος τους και όλα αυτά θα παραμείνουν μικρότερης κλίμακας DIY συνεργασίες. 
 
-Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας.
Ethan: Σε ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον.

176
About Δημήτρης Μαρσέλος 1958 Articles
Δέσμιος της μουσικής, είλωτας των συναυλιών, εθισμένος στα σκληρά...riffs, διπολικός μεταξύ metal και hardcore punk, έχει κάνει χρόνια τώρα πολιτιστικό crossover και δεν αρνείται κανένα ιδίωμα της rock που του τη σηκώνει...την τρίχα.