Είδος: Doom Metal/Blackened Sludge
Δισκογραφική: Svart Records
Ημ. Κυκλοφορίας: 19 Μαίου 2023
Ρίχνοντας μία πρόχειρη ματιά στα credits του δίσκου των Radien “Unissa Palaneet”, δεν μπορείς παρά να σταθείς στα ηχηρά ονόματα των κυρίων Sanford Parker (Minsk, Corrections House, Mirrors for Physic Warfare μεταξύ πολλών άλλων, με τη λίστα να μην έχει τελειωμό) και James Plotkin (Khanate, OLD, Scorn)σε μίξη και mastering αντίστοιχα.
Αυτό από μόνο του ανεβάζει τον πήχη και σε προϊδεάζει για μεγάλα πράγματα, ατμοσφαιρικά και σκοτεινά, με τους χειρότερους σου εφιάλτες να μετουσιώνονται σε νότες, που διεισδύουν μέσα σου σαν ξενιστές και να τρέφονται από σένα και κυρίως από τις φοβίες σου, τα άγχη σου και τις ανησυχίες σου.
Στις 19 του Μάη πάντως συγκυριακά εκτός από την συγκεκριμένη κυκλοφορία οι Khanate του Plotkin έσπασαν την σιωπή τους μετά από 14 χρόνια και έτσι απλά μας κέρασαν πόνο με το νέο τους δίσκο “To Be Cruel”.
Στα του δίσκου των Φινλανδών τώρα, η μαύρη ψυχεδέλεια της σκηνής του Tampere και ο απόηχος συγκροτημάτων όπως οι Waste Space Orchestra και Oranssi Pazuzu έχουν κατακλύσει τα μάλα τους Radien καθώς έχουν εντρυφήσει στη γενέτειρα τους Helsinki και θα περάσουν τις επιρροές τους πέρα από την Βαλτική ρουφώντας στην ηχητική τους μαύρη τρύπα όποιον σταθεί μπροστά του.
Οι Φινλανδοί συνθέτουν μία άκρως ενδοσκοπική μουσική ικανή να σε κλείσει φυλακισμένο στον μικρόκοσμό σου, έρμαιο των ηθικών και ανήθικων εγκλημάτων που έχεις διαπράξει με το μυαλό σου. Αν τα κομμάτια είχαν μορφή θα ήταν αυτή των χθόνιων θεών των Ερινυών μέσα από την προσωποποίηση των τύψεων. Κάτι τέτοιο βιώνει ο πρωταγωνιστής της θεματολογίας του “Unissa Palaneet”, κλεισμένος σε ένα ήρεμο μέρος του εαυτού του βλέπει οράματα και όνειρα για το τέλος της ανθρωπότητας, τα οποία αν και μπορεί να αλλάξει επιλέγει να μείνει αμέτοχος και άπραγος χωρίς να επέμβει για να αλλάξει τον ρου της ιστορίας.
Αυτό που σίγουρα σε βγάζει έξω από το λήθαργο που έχεις πέσει, έπειτα και από το διαλογιστικό και παγανιστικό ambient oriented εναρκτήριο “Myrskyn silma” το οποίο ηχεί σαν θρόισμα ανέμου καλωσορίζοντας σε στο δίσκο, είναι τα blackened screamo αλυχτίσματα του Dylan Walker (Full of Hell) στο “Seinaman Takana”. Μία ακόμη guest εμφάνιση με τον Αμερικανό να τροφοδοτεί τη μισάνθρωπη και νιχιλιστική ατμόσφαιρα που πραγματεύεται το συγκρότημα δίνοντας βάθος απύθμενο στην ήδη βαριά ατμόσφαιρα.
Οι συνθέσεις του άλμπουμ ρέουν αβίαστα υπό μία πρωτότυπη κινηματογραφική σκοπιά, με χορωδιακά μέρη, μοιρολόγια και έντονη αίσθηση του reverb παρουσιάζοντας ένα Doom υβρίδιο που απέχει από τα συνηθισμένα της κλασικής γραμμής παραγωγής. Σε αυτό, ηθική αυτουργός είναι η πολυοργανίστρια Lili Refrain και ο επίσης γνωστός Mike Paparo (Inter Arma), δεδομένου ότι αμφότεροι εμπλουτίζουν με δυσοίωνα synth layer και ηλεκτρονικά τύμπανα το όλο εγχείρημα αφήνοντας μία λεπτή αχτίδα φωτός με επίγευση ευχάριστης ωστικής αίσθησης.
Ο δίσκος του Φινλανδικού κουιντέτου είναι ένα αστρικό Doom ταξίδι που κλείνει το μάτι σε όλους όσους έχουν εικόνισμα τους Yob, Neurosis, Amenra, Bell Witch, Crematory και λοιπούς αργούς Doom/Death συνοδοιπόρους παλιάς κοπής.
Ένα απόλυτα αντιπροσωπευτικό δείγμα της ζοφερής κατάστασης του σημερινού κόσμου, και ένα soundtrack για την σημερινή εποχή όπου απαθανατίζει τον τρόμο και την περιφρόνηση που διαπερνάμε στην καθημερινότητα μας.
Στο τέλος της κάθε ακρόασης δεν θα είσαι σε θέση να αντιληφθείς αν αιωρείσαι προς τα πάνω και συγκεκριμένα προς τη φώτιση ή βρίσκεσαι στα πρόθυρα να σε καταπιεί το έδαφος.
Αυτή η αμφιταλάντευση καθιστά το “Unissa Palaneet” ένα ζωντανό και δαιδαλώδες ταξίδι.
Facebook: https://www.facebook.com/radienband/
Bandcamp: https://radien.bandcamp.com/album/unissa-palaneet