KAIPA: “Urskog”

ALBUM

Είδος: Progressive rock
Εταιρεία: InsideOut Music
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 29 Απριλίου 2022

Με δισκογραφική ιστορία 47 ετών και 13 album, οι Σουηδοί Kaipa επιστρέφουν φέτος για να καταθέσουν την 14η δουλειά τους. Έχοντας πίσω τους μια πολυτάραχη πορεία, με πολλά πάνω και κάτω, παύσεις και επανεκκινήσεις, αλλαγές μελών και ύφους, επιμένουν να διακονούν το progressive rock της δεκαετίας του 1970, καίτοι δεν πρόκειται να υπερβούν ποτέ το σχεδόν cult status που έχουν. Όμως, αυτό ουδέποτε στάθηκε αρκετό για να τους σταματήσει.

Ξεκίνησαν ως Ura Kaipa στην Uppsala του 1973 και φτάνουν στο σήμερα, εξακολουθώντας να συνθέτουν progressive, symphonic rock μπολιασμένο με jazz, fusion, σουηδική folk και στοιχεία αναγεννησιακής μουσικής. Πλέον διανύουν την ύστερη φάση της σταδιοδρομίας τους, αυτή που ξεκίνησε με την αλλαγή του αιώνα και που, σε αντίθεση με πολλές μπάντες των ημερών τους, τους βρίσκει να έχουν πιο συχνή παρουσία από ποτέ άλλοτε.

Οι δρόμοι τους με τον Roine Stolt (The Flower Kings) έχουν χωρίσει εδώ και πολύ καιρό. Τα ηνία της μπάντας κρατά αποκλειστικά το ιδρυτικό μέλος και μοναδικός εναπομένων από τις απαρχές τους, ο 74χρονος πληκτράς Hans Lundin. Τα τελευταία δέκα περίπου χρόνια, τον πλαισιώνει ένα σχετικά σταθερό line-up, στο οποίο ξεχωρίζει για την καίρια συμβολή του ο κιθαρίστας Per Nilsson (Nocturnal Rites, Scar Symmetry, Meshuggah). Ωστόσο, υπήρξε πάλι μια αποχώρηση, αυτή του drummer Morgan Ågren (Fredrik Thordendal’s Special Defects, Casualties of Cool) και αντικαταστάτης βρέθηκε στο πρόσωπο του Darby Todd, που έχει συνεργαστεί με τους Devin Townsend, Gary Moore, Joe Lynn Turner, Robert Plant, Paul Gilbert, The Darkness κ.α.

Στο φετινό “Urskog”, ο ήχος τους δεν αποκλίνει σε μεγάλο βαθμό από το αμέσως προηγούμενο “Children of the Sounds” (2017), όπου επίσης υπήρχε ελάττωση του συμφωνικού στοιχείου και αύξηση της ομοιότητας με τους Yes της περιόδου 1971-73. Οι στίχοι παραμένουν στα αγγλικά, με την εξαίρεση του ομότιτλου τραγουδιού, που έχει σουηδικό στίχο. Τα φωνητικά συνεχίζουν να είναι υπόθεση του διδύμου που φορμάρουν η Aleena Gibson και ο Patrik Lundström. Τα πλήκτρα, προφανώς, έχουν τον κεντρικό ρόλο στη δομή των συνθέσεων, και εύλογα εφόσον και οι έξι είναι τέκνα του Lundin. Ο ίδιος αναφέρει πως, κατά κύριο λόγο, επεξεργάστηκε εκ νέου ιδέες του κρατημένες από το 2018, ενώ μεγάλη έμπνευση αποτέλεσαν οι solo δουλειές του μεταξύ 1982-89 και οι βόλτες που έκανε με το ποδήλατο στη δασόφυτη σουηδική εξοχή!

Στο σύνολό του, το 68λεπτο “Urskog” σφύζει από θετικότητα και αισιοδοξία. Τα τραγούδια του είναι εύθυμα, λυρικά, μακροσκελή (τον δίσκο ανοίγουν και κλείνουν δύο tracks με διάρκεια που ξεπερνά τα 15 λεπτά), με διαρκείς εναλλαγές ρυθμών και εντάσεων. Δυστυχώς, όμως, η Μούσα δεν έχει αγγίξει ισομερώς όλα τα τμήματα που το απαρτίζουν, και η πολύ μεγάλη διάρκεια το καθιστά εντόνως αισθητό αυτό. Λαμπρές εξαιρέσεις συνιστούν το “Wilderness Excursion”, με τον fusion χαρακτήρα, που κάπου κάπου φέρνει στον νου κάτι από Dave Weckl Band και σε σημεία τους Liquid Tension Experiment, το παιχνιδιάρικο και χορευτικό “The Bitter Setting Sun”, με τις φωνητικές αρμονίες που θυμίζουν Supertramp και το πανέμορφό του σαξόφωνο, ενώ οριακά σώζεται και το τρυφερό και ηδύ “In a World of Pines”, που το αβαντάρει πολύ η φωνή της Gibson.

Αυτήν τη φορά, οι Kaipa δεν με ικανοποίησαν όσο το είχαν καταφέρει με τα “Children of the Sounds” και “Sattyg” (2014), δίσκοι που, και πάλι, δεν με είχαν συνεπάρει. Αν και χαίρομαι που έπειτα από τόσα χρόνια μπορούν ακόμα να συντηρούν με αγάπη τη φλόγα του παραδοσιακού progressive rock, δεν μου αρκούν οι μια-δυο συνθέσεις στις οποίες θα μπορώ να επιστρέφω και να τις απολαμβάνω. Αν γνωρίζετε και εκτιμάτε τους Kaira, ξέρετε τι να περιμένετε και δεν σας περιμένουν εκπλήξεις. Αν ετοιμάζεστε να κάνετε τώρα την πρώτη σας επαφή με τη μουσική τους, θα πάρετε μια καλή ιδέα για το παρόν του συγκροτήματος, όμως φροντίστε να αναζητήσετε τις πρώτες τρεις δουλειές τους και μερικές από τις αρχές των ‘00s.

Official Site: https://www.kaipa.info/
Facebook: https://www.facebook.com/Kaipa.music/
Spotify: https://open.spotify.com/artist/2pD2PTwYf1XJQth2hSEmpa

275
About Πέτρος Μπεϊμανάβης 66 Articles
Ευαίσθητος, αυτοκαταστροφικός, ονειροπόλος, κυκλοθυμικός Ιχθύς, με ωροσκόπο Παρθένο, Σελήνη στον Υδροχόο, αλλά δεν πιστεύω στα ζώδια, αισθάνομαι ότι έχω γεννηθεί κάτω από το άστρο του 2112, με τεχνητές ωδίνες που προκάλεσε ο εναρκτήριος μπάσος ήχος του “Tom Sawyer”. Στον δρόμο, γυρνάω το κεφάλι μου αν πιάσει το αφτί μου κάτι από τα παρακάτω: Πέτρο, Images and Words, Warrel Dane, Morbid Angel, Bergman, Kundera, Chick Corea, Sarah Kane, σοκολάτα, “Μιλάμε για πολύ meta- φάσæ” και “Κατ’ αρχήν…”.