Είδος: Avant-garde / Ambient / Noise
Δισκογραφική: Submersion Records
Ημ. Κυκλοφορίας: 2 Ιουνίου 2023
Άλλη μια κυκλοφορία της Submersion Records, ενός label που ειδικεύεται σε ηχοχρώματα πέρα από τα συνηθισμένα. Κινηματογραφικές ως επί τω πλείστω δουλειές, noise απόπειρες και γενικώς σχετικά “ανορθόδοξες” τάσεις, πέρα από εμπορικές σκοπιμότητες και διαφημιστικές φανφάρες.
Η Calliope λοιπόν που παρουσιάζεται μέσω της εταιρίας δισκογραφικά, είναι μια συνθέτης που διαβαίνει ένα περίεργο μονοπάτι. Κατ’ αρχάς, το θέμα που διαπραγματεύεται το “Μädchenblumen” αφορά μια συλλογή ποιημάτων του Γερμανού Felix Dahn (o oποίος έζησε τον 19ο αιώνα), την οποία αποφάσισε η ερμηνεύτρια να μελοποιήσει. Κάτι που έχει γίνει από τον μεγάλο Γερμανό κλασικό συνθέτη Richard Strauss που το επιχείρησε και αυτός το 1888. Η προσέγγιση φυσικά είναι τελείως διαφορετική και τη θέση των κλασικών οργάνων την έχουν πάρει κάποια βασικά ηλεκτρονικά στοιχεία που αναπαράγονται με synths, προσδίδοντας ένα περιβάλλον κυρίως φυσικών ήχων στο background.
Αυτό που προβάλλεται σε πρώτο πρόσωπο είναι η φωνή της Calliope. Χαμηλών τόνων ερμηνείες στη γερμανική (κυρίως) γλώσσα σε θέματα στα οποία παρεμβάλλονται σκηνές από θεατρικά έργα (όπως για παράδειγμα στο “Echo’s Lament” όπου ακούγεται ένα απόσπασμα από το θεατρικό Ηχώ και Νάρκισσος που έχει γράψει ο Νότης Περγιάλης και στο οποίο πρωταγωνιστούσε ο καλύτερος ίσως ηθοποιός της γενιάς του, ο ασύγκριτος Δημήτρης Χορν ως Νάρκισσος μαζί με την αιώνια αγαπημένη του Έλλη Λαμπέτη στον ρόλο της Ηχούς).
Επειδή αυτό το πόνημα είναι άκρως αυθεντικό, η διάκριση στυλιστικών επιρροών κάθε άλλο παρά εύκολη είναι. Αν θα έπρεπε να το περιγράψω προσεγγιστικά έτσι ώστε ο αναγνώστης / ακροατής να πάρει μια ιδέα, θα έθετα ως παράδειγμα την Νορβηγίδα Myrkur (χωρίς ίχνος βέβαια από black metal μουσική) ή τους The 3rd And The Mortal της θεάς Kari Reuslatten (επίσης χωρίς τη συμβατικότητα των εκτελέσεών τους). Και αυτές οι παραπομπές απαντώνται κυρίως στο πολύ ήσυχο intro track “Kornblumen”, με το απλούστατο υπνωτιστικό noise layer από πίσω του και την αιθέρια ερμηνεία της Calliope. Από εκεί και πέρα γενικώς τα υπόλοιπα κομμάτια εκτός των προαναφερθέντων, είναι εξίσου αυτοτελείς οντότητες. Για παράδειγμα το γερμανόφωνο “Mohnblumen” έχει μέσα του μια εμβόλιμη σφήνα από σμυρνέικη μουσική στα ελληνικά, το “Epheu” ίσως να μπορούσε να χαρακτηριστεί ως avant-garde hip-hop soundtrack μιας τηλεοπτικής συνέντευξης και το “Wasserrose” φέρνει στο νου μια υπόγεια ή σε σπήλαιο πηγή, με τις σταγόνες νερού να παίζουν κατά κάποιο τρόπο το ρόλο του tempo.
Ίσως να σου φαίνονται παράξενα όλα αυτά φίλε αναγνώστη αλλά μάλλον και αυτό είναι το εξαγόμενο που πρέπει να νιώσεις: η “παραξενιά” της τέχνης της Calliope, που απευθύνεται (όπως όλες οι προτάσεις του label) σε πολύ συγκεκριμένων συχνοτήτων εγκεφάλους. Το “Μädchenblumen” δεν περιέχει επ’ουδενί διασκεδαστική μουσική. Είναι ένα σύνολο ήχων που δρουν χαλαρωτικά αλλά όχι υπνωτιστικά, προκαλεί έντονο ενδιαφέρον η ροή τους αλλά σίγουρα είναι αντιστερεοτυπική τέχνη στον τρόπο που είναι δοσμένη. Καλή προσπάθεια και το label, για μια ακόμη φορά, παραδίδει ένα σετάκι κομματιών το οποίο δρα ως γεννήτωρ εικόνων και σκέψεων. Που θα έλεγα ότι είναι το ζητούμενο στο εικαστικό ρεύμα που υπηρετεί η συνθέτις. Πολύ καλό αν είσαι τοιαύτης ιδιοσυγκρασίας.
Facebook: https://www.facebook.com/SubmersionRecords
Bandcamp: https://submersionrecords.bandcamp.com/album/m-dchenblumen