Ο όρος stoner metal θεωρώ πως δεν θα επιβίωνε για πολύ καιρό, αν δεν είχε ηχογραφηθεί ένα από τα πιο βαριά ψυχεδελικά albums όλων των εποχών.
Δεν λέω ΤΟ ΠΙΟ για να μην υπερβάλλω και αδικήσω πιθανόν άλλες τιτάνιες προσπάθειες, τώρα που το αφήνω ξανά να επιτεθεί στα αυτιά μου, των οποίων τα τύμπανα πάλλονται σαν να είναι η πρώτη φορά.
Το “Dopesmoker” είναι ο δίσκος που σε κάνει να σέβεσαι τους Sleep και έχει ράψει με χρυσές κλωστές το λογότυπο τους σε κάθε πιθανή επιφάνεια τους ως τότε ήσυχου εγκεφάλου σου, ο οποίος ανοίγει τις πόρτες του σε νέα μουσικά συναισθήματα.
Η ιστορία του όμως, είναι λίγο περίεργη. To ομώνυμο ωριαίο έπος ήταν να κυκλοφορήσει το 1999 υπό το όνομα “Jerusalem”, χωρισμένο σε 6 μέρη, αλλά οι Sleep βγήκαν πανηγυρικά εκτός budget και η τότε εταιρία τους, London Records που δεν ήξερε και τι ακριβώς να το κάνει, αποφάσισε να σταματήσει την παραγωγή.
Το κομμάτι αυτό λοιπόν, εμφανίστηκε εν καιρώ, σε 4 διαφορετικές εκδόσεις. Μια σπάνια προωθητική έκδοση της London Records, ένα bootleg με εξώφυλλο του Arik Roper, η κυκλοφορία του ως “Jerusalem” μέσω της Rise Above/Music Cartel Records και η εμφάνιση του ως “Dopesmoker”, με μεγαλύτερη διάρκεια που ξεπερνάει τα 60 λεπτά και με ένα επιπλέον ζωντανά ηχογραφημένο κομμάτι (“Sonic Titan”), μέσω της Tee Pee Records. Η κυκλοφορία της Rise Above/Music Cartel ήταν μια επεξεργασμένη, χωρίς άδεια, έκδοση του και είχε διάρκεια 52 minutes, σε έξι μουσικά μέρη, ενώ εκείνη που βγήκε από την Tee Pee, ήταν ένα μονοκόμματο τραγούδι και είδε το φως στις 22 Απριλίου 2003. Ο Al Cisneros μίλησε με θετικά σχόλια για την κυκλοφορία, αλλά δήλωσε πως δεν νομίζει ότι ήταν η ακριβής μορφή που είχα εκείνοι παραδώσει στην εταιρία.
Αποσπάσματα του τραγουδιού χρησιμοποιήθηκαν στην ταινία “Broken Flowers” του Jim Jarmusch, ο οποίος δήλωσε οπαδός του group και πως μαζί με τους Earth και Sunn O))), τον επηρέασαν στη δημιουργία της ταινίας “The Limits of Control”.
Όπως δείχνει και ο τίτλος του, το “Dopesmoker” έχει να κάνει με την χρήση κάνναβης, η οποία ήταν μεγάλο μέρος της σύνθεσης του όπως επιβεβαίωσε και ο Al Cisneros, μιλώντας για αυτό και μεγάλο μέρος της ακρόασης του από τους οπαδούς, θα συμπλήρωνα εγώ.
Η παραγωγή της πρώτης κανονικής του κυκλοφορίας το 2003, επιτέλους έδωσε αυτό που χρειαζόταν το κομμάτι, περνώντας από τα χέρια του Billy Anderson. Τα λασπώδη ηχοτόπια που “κατασκευάζουν” τα βαριά και ψυχεδελικά, επαναλαμβανόμενα riffs του Matt Pike, παρέα με τα μονολιθικά τύμπανα του Chris Hakius και τις εφιαλτικές μπασογραμμές τους Al Cisneros έβαλαν το doom σε ένα νέο σκοτεινό μονοπάτι που μοιάζει πλέον ατελείωτο.
Το “Dopesmoker” παίρνει κεφάλια σαν το γιαταγάνι του τερατόμορφου ιππέα, που επιτίθεται μανιασμένα καθήμενος στην πλάτη ενός τετρακέφαλου αλόγου.
Το album πήρε διαστάσεις θρύλου και είναι ευαγγέλιο όλων των stoners/doomsters, για αυτό τον λόγο, η Southern Lord αποφάσισε να το επανακυκλοφορήσει σε remastered έκδοση, με νέο εξώφυλλο από τον Arik Roper (ό,τι αρμόζει σε αυτό το ταξίδι στην άνυδρη έρημο του doom) και ρετουσάρισμα του εξαιρετικού Brad Boatright.
Όσο λοιπόν, θα περιμένουμε τον ερχομό της μεγάλης αυτής τριάδας, με το νέο τους album “The Sciences”, που τόσα έχει προσφέρει στην μουσική και ως Sleep, αλλά και με τις μπάντες που έφτιαξαν μετέπειτα, θα ακούμε το “Dopesmoker” για το ζέσταμα της εμφάνισης τους στις 16 Απριλίου στο Piraeus 117 Academy.
747