DRACONIAN

Ένα από τα σχήματα της elite του σύγχρονου ατμοσφαιρικού gothic / doom / death metal είναι και οι Σουηδοί Draconian οι οποίοι εδώ και μια ντουζίνα χρόνια, δεν έχουν σταματήσει να εξελίσσουν το ιδίωμα σε κάθε δημιουργία τους. Τελευταίος σταθμός αυτής της λαμπρής πορείας ήταν το “Sovran” το οποίο κυκλοφόρησε τον περασμένο Οκτώβριο και στα πλαίσια της προώθησής του, οι Draconian θα εμφανιστούν στη χώρα μας για δυο συναυλίες (Θεσσαλονίκη – Eightball / Αθήνα – Κύτταρο στις 12 και 14 Φεβρουαρίου αντίστοιχα με support στην Αθήνα τους Elysion, τους Caelestia και τους Immensity). Το Rockway.gr μίλησε με τον Anders Jacobsson, το κτήνος πίσω από το μικρόφωνο της σπουδαίας αυτής μπάντας και παράλληλα έναν ειλικρινέστατο μουσικό και σας μεταφέρει αυτήν την κουβέντα.

Καλησπέρα Anders και συγχαρητήρια για το “Sovran”. Έχει περάσει αρκετός καιρός για ασφαλή συμπεράσματα. Πως νοιώθεις για τη δουλειά σας; Είσαι ικανοποιημένος ακόμη ή θα άλλαζες κάτι αν είχες την ευκαιρία;
Γεια σου και σ’ ευχαριστώ πολύ. Νοιώθω πολύ καλά ακόμη με αυτό, αν και λίγο αυτοκριτικός ως προς τη συνεισφορά μου, κάτι το οποίο συμβαίνει πάντα ως ένα βαθμό (γέλια). Για το δεύτερο σκέλος η απάντησή μου είναι, ναι, είμαι ικανοποιημένος. Ο μουσικός έχει μια περίπλοκη σχέση με τη μουσική που ο ίδιος δημιουργεί και η εξωτερίκευσή της είναι ένα κοινό σημείο για όλους. Αυτή τη στιγμή είμαι πολύ χαρούμενος με την αποδοχή που έλαβε το album.

Ακούγοντας το “Sovran”, συνεχίζω να διακρίνω τα σημάδια εξέλιξης στη μουσική σας, με τη διαφορά ότι ηχείτε “σκοτεινότεροι” από album σε album. Η αρνητικότητα είναι η λέξη – κλειδί;
Στην πραγματικότητα, όχι, ακόμη κι αν φαίνεται έτσι. Απλά βουτάμε βαθύτερα στο σκοτάδι, εξορθολογικεύοντας τη συνείδηση και αντιμετωπίζοντας τους δαίμονές της. Συνολικά το “Sovran” ηχεί σκοτεινότερο, κάπως μελαγχολικό, με “απειλητικές” δονήσεις μέσα του. Συμβαίνει να λατρεύω το πως απηχούνται τα παράδοξα. Αλλά είναι φυσικά και το αποτέλεσμα της “μάχης” μεταξύ τραγουδοποιΐας και μίξης, του τρόπου που αποδόθηκε από τους παραγωγούς που διέβλεψαν τη δυναμική των κομματιών.

“Sovran”. Παράξενος τίτλος. Ποιά είναι η συγκεκριμένη έννοια πίσω του;
Θα μπορούσες να το ερμηνεύσεις ως “Βασιλιάς” ή ”Ηγεμόνας”, υπονοώντας το Σύμπαν, τη μια Απόλυτη συνείδηση που συνδέει τα πάντα με οτιδήποτε. Αυτό μπορεί να είναι ο μόνος “βασιλιάς”. Αυτοσυνείδητη ζωή, διαδραστική και σχετιζόμενη με τις καταστάσεις της ύπαρξης. Ένας από τους μεγάλους ήρωες μου, ο George Carlin, συνήθιζε να αποκαλεί αυτή την Απόλυτη Συνείδηση μέσα στην οποία ανήκουμε όλοι ως “Το Μεγάλο Ηλεκτρόνιο”. Δεν κρίνει ούτε επιδοκιμάζει. Απλά υπάρχει. Ο πυρήνας της Αγάπης.

Το νέο album τεχνικά ηχεί τέλειο. Μεγάλος ήχος αλλά ολοκάθαρο, με όλες τις λεπτομέρειές του απολύτως διακριτές. Πόσο σας δυσκόλεψε να το πετύχετε;
Όπως είπε ο Johan (σ.σ: κιθάρες) “είναι απλά θέμα του να είσαι συνεπής και ακριβής στις ηχογραφήσεις. Να είσαι σίγουρος ότι τίποτα δεν δυσλειτουργεί. Έπειτα, μπορείς να ακουστείς όσο “μεγάλος” θέλεις την ώρα της μίξης”.

Πως θα περιέγραφες το ύφος των Draconian σε κάποιον που δεν έτυχε να ακούσει ποτέ τη μουσική σας;
Οι άνθρωποι που δεν έχουν ακούσει τη μουσική μας, αλλά γνωρίζουν τον gothic / doom ήχο ή κάτι παρόμοιο, θα αντιληφθούν αμέσως τι ακούνε, ανεξάρτητα αν τους αρέσουμε ή όχι. Δεν έχεις να εξηγήσεις και πολλά σε ομογάλακτους ακροατές, για να το θέσω έτσι. Αν όμως δεν έχουν την παραμικρή επαφή με τον ήχο, το παρουσιάζω ως σκοτεινότερο metal, μια συμπλοκή σκότους και φωτός, σαν βουτιά στο άγνωστο. Παραδόξως λειτουργεί και γίνομαι κατανοητός. Υπάρχει αθωότητα και ομορφιά μέσα στη θλίψη και την αφάνεια. Είναι θέμα του ποιός είσαι μέσα σου.

Μετά από 15 χρόνια αντικαταστήσατε τη Lisa Johansson από τα φωνητικά της καθήκοντα. Μπορείς να μου αναφέρεις τις αιτίες αυτής της αλλαγής;
Ναι, πέρασαν σχεδόν 15 χρόνια από τότε που ηχογραφήσαμε το “Dark Oceans We Cry”. Είναι εκπληκτικό, σχεδόν τρομακτικό το πόσο γρήγορα περνάει ο καιρός. Η Lisa είχε κάποια προσωπικά θέματα που την κρατούσαν πίσω τα τελευταία δυο χρόνια στη μπάντα. Στο τέλος αναγνώρισε ότι δεν μπορούσε να παραμείνει, έχοντας μια κανονική δουλειά και ένα νέο παιδί να αναθρέψει στην οικογένειά της και χωρίς να λαμβάνει υπ ‘όψιν την επιθυμία των Draconian να βγαίνουν πιο συχνά on the road. Λυπηρό αλλά τώρα που τα βλέπω από απόσταση τα πράγματα, αναγκαίο.

Με ποιά κριτήρια επιλέχθηκε η  Heike Langhans; Έφερε νέα στοιχεία στη μουσική των Draconian και αν ναι, ποιά ήταν αυτά;
Υπήρξαν πολλές αιτήσεις από κοπέλες που ενδιαφερόντουσαν να αντικαταστήσουν τη Lisa και αν και πολλές από αυτές ήταν καταπληκτικές τραγουδίστριες, τίποτε δεν καθόταν καλά μέχρι που τελικά λάβαμε ένα mail από μια  Heike Langhans, με δείγματα από το προσωπικό της project Lorelei. Διακρίναμε ότι έχει τις προοπτικές από την πρώτη στιγμή. Τι νέο έφερε; Λοιπόν, εκτός από την υπέροχη φωνή της, έφερε την ευφυΐα της και την επιθυμία να εργαστεί μαζί μας, όχι για μας. Η Lisa στην πραγματικότητα ποτέ δεν λάμβανε μέρος τόσο στη διαδικασία της δημιουργίας. Η Heike είναι η ίδια καλλιτέχνης, αντιλαμβάνεται πως λειτουργεί η συμμετοχή σε ένα συγκρότημα και παρακολουθεί από κοντά το τι γίνεται. Και τα μέλη των Draconian είναι εύκολο να παρακολουθηθούν (γέλια) (σ.σ.: Πονηρούληδες!)

Πως είναι οι σχέσεις σας με τη Napalm;
Είμαστε ευγνώμονες για όσα έχουν κάνει όλα αυτά τα χρόνια, μας έχουν αφήσει γενικά να κάνουμε τα πράγματα με τον τρόπο μας χωρίς να παρεμβαίνουν πάρα πολύ, αλλά οι σχέσεις μας έχουν αρχίσει να γίνονται λίγο … τεταμένες. Δεν έχω κανένα πρόβλημα να το δηλώσω δημόσια. Δεν είναι πάντα εύκολο να συνδιαλέγεσαι με δισκογραφικές εταιρείες, αυτή είναι η αλήθεια. Πολλές παγίδες (γέλια)…

Πως βλέπεις τη μουσική βιομηχανία στην εποχή του downloading που διανύουμε και τι επίδραση έχει σε εσάς;
Δεν το πολυσκέφτομαι. Όπως όλες οι business, έτσι και η μουσική βιομηχανία θα δεχτεί τις συνέπειες, είμαι σίγουρος γι’ αυτό. Προσωπικά δεν θα με ένοιαζε να κατεβάσει κάποιος τα album μας. Απλά ελπίζω να του αρέσει αυτό που ακούει και αυτό έχει κάποιο νόημα.

Όταν ξεκινήσατε, σας πήρε πέντε demos για να υπογράψετε συμβόλαιο με τη Napalm. Όντας υψηλού επιπέδου, συγκρινόμενα με το μέσο όρο των demo κυκλοφοριών, γιατί χρειάστηκε να περιμένετε τόσο;
Δεν ήμασταν οι ίδιοι ικανοποιημένοι με το αποτέλεσμα, αν και πολύ χαρούμενοι, ιδιαίτερα στο πρώτο. Αλλά χρειάστηκαν περισσότερα για να επιτύχουμε τη συμφωνία που θέλαμε. Επακολούθησαν καταστάσεις ανάμεσα στην τεμπελιά και στη σύγχυση. Ήμασταν λίγο χαμένοι σχετικά με το τι υποτίθεται θα ήταν οι Draconian μετά το “Shades of a Lot Moon”. Θυμάμαι που παλεύαμε με ιδέες, αναμειγνύοντας στυλ, αλλά απλά δεν λειτουργούσε η φάση. Το 1999 θέλαμε μεγάλες συνθέσεις και ηχογραφήσαμε ένα 45λεπτο demo αλλά όπως και με το promo του 1997, μιξαρίστηκε φριχτά. Διστάζαμε ανέκαθεν να κυκλοφορούμε demos επίσημα, από τη στιγμή που δεν είχαν καλή παραγωγή. Νοιώθαμε ότι δεν ήταν σωστό να πουλάμε ένα προϊόν το οποίο δεν μας αρέσει και φυσικά δεν το στείλαμε σε εταιρίες. Το κρίμα είναι ότι θα έπρεπε να είμαστε πιο παραγωγικοί, αυτή η αντιπαραγωγικότητα είναι και η “κατάρα” των Draconian. Επίσης η μουσική κίνηση στο Saffle εκείνη την εποχή ήταν ανύπαρκτη και ότι θέλαμε να κάνουμε σαν συγκρότημα, έμοιαζε αγγαρεία. Το 2002 επιτέλους καταφέραμε να ηχογραφήσουμε κάτι για το οποίο νοιώσαμε υπερήφανοι και μας έδωσε μια καλή συμφωνία.

Από το ντεμπούτο σας “Where Lovers Mourn” και με όλες τις κυκλοφορίες σας να έχουν τύχει υψηλής αποδοχής από την πλειοψηφία του κόσμου, σε ποιό σημείο καταλάβατε ότι η μπάντα σας ανήκει στην elite αυτού του doom / death metal στυλ;
Μου είναι δύσκολο να απαντήσω σ’ αυτήν την ερώτηση γιατί ποτέ δεν ένοιωσα έτσι για μας. Είναι δουλειά άλλων να το κρίνουν αυτό.

Θα μπορούσες να θέσεις κάποια highlights της καριέρας σας ή είναι πολύ νωρίς για αξιολογήσεις;
Πολύ δύσκολη ερώτηση κι αυτή επίσης. Πραγματικά δεν ξέρω, αλλά για μένα ήταν όταν κυκλοφορήσαμε το “Turning Season Within” (2008) και τη χρονιά που επακολούθησε με τα shows που δώσαμε. Αρχίσαμε να “ανθούμε” συναυλιακώς και να γνωρίζουμε νέο, θαυμάσιο κόσμο.

Η μουσική σας είναι άμεση αλλά την ίδια στιγμή πολύ τεχνική. Πόσο δύσκολο σας είναι να αναπαράγετε live το υλικό σας;
Μουσικά, όχι τόσο δύσκολο. Χρησιμοποιούμε, δυστυχώς, προηχογραφημένα μέρη για να υποστηρίξουν τα keyboards. Αυτό σημαίνει πως απαιτείται ακριβέστατη εκτέλεση, κάτι που σε περιορίζει σε ένα show κατά τη γνώμη μου, το κάνει πιο “αυστηρό” λειτουργικά. Αλλά τελικώς, όχι, όσο είμαστε συγκεντρωμένοι σ’ αυτό που κάνουμε επί σκηνής, δεν είναι καθόλου δύσκολο να αποδώσουμε τα τραγούδια μας ζωντανά.

Πως βλέπεις τη σύγχρονη doom metal σκηνή; Έχει μέλλον αυτός ο ήχος;
Θα ήθελα να πω ναι, αλλά δεν είμαι τόσο σίγουρος. Είναι ήδη σχεδόν νεκρή. Οι Draconian είναι από τις πολύ λίγες μπάντες που κάνουν αυτό το “beauty and the beast” πράγμα χωρίς να έχουν ξεπουληθεί προσπαθώντας να γίνουν δημοφιλείς. Οι Weeping Silence είναι άλλο ένα σχήμα που το κάνει καλά. Είμαστε ακόμη χωμένοι στα 90’s, απλά επανακαθορίζουμε τον ήχο μας σύμφωνα με την προσωπική πορεία μας στο χρόνο, όλοι μαζί και ξεχωριστά. Ειδικά ο Johan κι εγώ, έχουμε παθολογικό έρωτα με τον ιδιαίτερο ήχο που οι Draconian έχουν υιοθετήσει. Αυτός είναι και ο λόγος που είμαστε αυτοί που είμαστε και όσο υπάρχουμε θα παραμείνουμε αληθινοί σ’ αυτό το πλαίσιο. Αλλιώς δεν θα είμαστε οι Draconian και το μόνο που θα μας άξιζε θα ήταν το φτύσιμο των οπαδών στη μούρη μας. Μου λείπει το ρομαντικό gothic doom που υπήρχε πριν 20 χρόνια. Ήταν εποχές που αισθανόσουν φιλόδοξος και το ίδιο το ύφος βρισκόταν στο επίκεντρο.

Θα επισκεφθείτε την Ελλάδα για δυο shows, στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη στις 12 και 14 φεβρουαρίου. Τι να περιμένουμε από εσάς;
Τα καλύτερα!

Αυτά είχα να σε ρωτήσω Anders, ευχαριστώ για το χρόνο σου. Κλείνεις εσύ, απευθυνόμενος στους αναγνώστες του rockway.gr.
Θα σας δούμε σύντομα. Πέρασε και καιρός από την τελευταία φορά.

266
About Ιορδάνης Κιουρτσίδης 1200 Articles
Ανακατεμένος με το heavy metal εδώ και 3,5 δεκαετίες, retro computer fan, δεν αντέχει τον Μόρισον και τον Κομπέιν, πίνει διπλό γλυκύβραστο και λατρεύει τις mini σοκοφρέτες υγείας.