Μπορούν να είναι λυπημένοι οι άγγελοι; Τι ρωτάς σε τέτοιες εποχές, θα μου πεις! Το Rockway.gr, δια μέσω Δημήτρη Μαρσέλου, τα “λέει” με τον ιθύνοντα νου των Sorrowful Angels, Διονύση Χριστοδουλάτο, περί νέων δίσκων και συμφωνιών και τα λοιπά, εν όψει των εμφανίσεων τους σε Rock On The Beach (δελτίο τύπου) και πλάι στους Bonfire στο Κύτταρο (δελτίο τύπου).
-Καλησπέρα, Διονύση! Tρίτο album έρχεται τον Οκτώβριο με τίτλο “Remedie”. Τι έχει αλλάξει στα τρία χρόνια που μεσολάβησαν από την κυκλοφορία του “Omen”;
Τους χαιρετισμούς μου. Πράγματι, τρία χρόνια μέσα στα οποία έγιναν πολλά! Η μπάντα όλο αυτό τον καιρό αφιερώθηκε στις live εμφανίσεις και δεν έχασε την ευκαιρία να παρουσιάσει το υλικό της παντού. Από την “Omens Over Greece Tour” περάσαμε στις tour με τον Paul Di Anno, επισκεφτήκαμε φεστιβάλ εντός κι εκτός συνόρων και όλα αυτά παράλληλα με πολλές support εμφανίσεις διπλά σε συγκροτήματα όπως οι Paradise Lost, Moonspell, Diary of Dreams κ.α.
Φυσικά όλο αυτό είχε και τις επιπτώσεις του και σε άλλα επίπεδα. Ήδη πέρσι κατά τη διάρκεια της δεύτερης tour με τον Paul Di Anno , ο Ηλίας Μπουζέας (μπασσο) αποφάσισε οτι δε μπορούσε να ακολουθήσει και τη θέση του ανέλαβε ο Γιαννης Λιτινάκης για τα επερχόμενα τότε live. Επίσης, όταν ήρθε η ώρα να κάνουμε έναν προγραμματισμό για τον νέο δίσκο ο Χρίστος Στρατηγός (τύμπανα) επέλεξε να μην συνεχίσει και έτσι, μπήκε στο παιχνίδι ο Στέλιος Παύλου. Και στις δυο περιπτώσεις έχει να κάνει καθαρά με το πόσο χρόνο και διάθεση μπορούσε ο καθένας να διαθέσει για τη μπάντα και φυσικά, διατηρούμε τις ίδιες σχέσεις που είχαμε και πριν.
-Βρήκατε την “γιατρειά”; Πες μας δυο κουβέντες για την παραγωγή του δίσκου. Την ανέλαβες ο ίδιος;
Την “γιατρειά” δεν ξέρω αν τη βρήκαμε, πάντως σίγουρα βρήκαμε ένα μονοπάτι που μας ταιριάζει και στο οποίο πατάμε με πιο πολλή αυτοπεποίθηση. Την παραγωγή, όπως και τις προηγούμενες, την ανέλαβα εξ’ ολοκλήρου εγώ στα CFN Recording Studios και σίγουρα ηχητικά είναι ο καλύτερος μέχρι στιγμής δίσκος μας. Νομίζω ότι τον διακατέχει ένας λιγότερο “κλινικός” ήχος που υπήρχε στις προηγούμενες δουλείες μας και σίγουρα είναι πιο απελευθερωμένος σε παιξίματα. Υπάρχουν αρκετά layers να εξερευνήσεις αλλά σε αυτό βοηθάνε φυσικά και τα κομμάτια! Υπήρξε μεγαλύτερος πειραματισμός στους ήχους , τις χροιές αλλά και το γεγονός ότι ακολούθησα πιο “αναλογικές” μεθόδους αυτή τη φορά και νομίζω ότι αποτυπώθηκε αρκετά καλά.
-Πως σχετίζεται η ιδέα πίσω από τους στίχους με το πανέμορφο εξώφυλλο;
Καταρχάς υπεύθυνος για το πολύ όμορφο artwork (γιατί και μέσα έχει γίνει εξαιρετική δουλειά) , είναι ο Θέμης Fad Ιωάννου (Trendy Hooliguns,Foray Between Ocean) . Με τον Θέμη πάμε χρονιά πίσω, έχει κάνει το artwork και του προηγούμενου δίσκου μας “Omens” και φυσικά το videoclip “Right of Way” , όποτε εκτός από φίλος και συμπαίχτης στους Foray, γνωρίζει άριστα την αισθητική των Sorrowful Angels. Δε χρειάστηκε λοιπόν κάτι παραπάνω από το να ακούσει τον δίσκο μερικές φόρες και να “πιάσει” την ατμοσφαίρα.
Το Remedie στην ουσία είναι η ίδια μας η φύση. Ο άνθρωπος λειτουργεί με μηχανισμούς που δεν είναι τέλειοι και συχνά αυτοκαταστροφικοί. Το ένστικτο μας μας ωθεί στο να αναζητήσουμε τρόπους να “διορθώσουμε” αυτή την κατάσταση δημιουργωντας μια συνεχη μαχη με τους φοβους και τις επιθυμιες μας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να παγιδευόμαστε και να βουλιάζουμε ακόμα περισσότερο σε αυτό τον ατελείωτο λαβύρινθο.
–Σε συνεργασία λοιπόν, με την εταιρία ROAR θα κυκλοφορήσει το album. Τόσα πράγματα είχαν καιρό να ακουστούν για ελληνική εταιρία. Πως βλέπετε την, ως τώρα, συμπεριφορά τους προς τους Sorrowful Angels;
Μέχρι στιγμής τα δείγματα είναι λαμπρά και υπόσχονται πολλά. Φυσικά σε αυτές τις περιπτώσεις μόνο ο χρόνος μπορεί να δείξει, αλλά όπου μου δίνεται η δυνατότητα τονίζω πως είναι πάρα πολύ σημαντικό να νιώθεις ότι έχεις ένα σύμμαχο στο πλάι σου, πράγμα σπάνιο για μια εταιρία. Ήδη έχουν γίνει αρκετές κινήσεις που δείχνουν ότι μας στηρίζουν και έχουν εμπιστοσύνη στις δυνατότητες μας.
Πέραν όμως αυστηρά με την αντιμετώπιση τους απέναντι μας, γενικότερα βλέπω μια διάθεση να γίνουν πράγματα εντός κι εκτός συνόρων. Δε νομίζω ότι χρειάζεται να υπενθυμίσω πόσο σημαντικό είναι αυτό για ολόκληρη την ελληνική σκηνή και έχει σημασία να στηρίξουμε αυτές τις κινήσεις. Είναι προς όφελος όλων.
-Τους Sorrowful Angels συνοδεύει συχνά πυκνά η ταμπέλα του gothic. Συμφωνείς με κάτι τέτοιο;
Νιώθω πως σε γενικές γραμμές αυτός ο όρος έχει σταματήσει να μας ακολουθεί ήδη από τον πρώτο μας δίσκο. Αραία και σταθερά θεωρώ πως έχουμε ανοίξει αρκετά το μουσικό εύρος στο οποίο κινούμαστε. Φυσικά και υπάρχουν τα gothic στοιχειά μέσα στη μουσική αυτή, αλλά όχι μόνο αυτά. Πλέον νομίζω ότι κινούμαστε στον ευρύτερο χωρώ του μελωδικοί σκοτεινοί metal. Μέσα σε αυτό μπορείς να βρεις , ηλεκτρονικά σημεία, παραδοσιακό heavy, progressive metal, gothic αλλά και blast beats συνδυασμένα κυρίως με μελωδικές φωνητικές γραμμές. Όλος αυτός ο συνδυασμός, που είναι και η μουσική μας ταυτότητα, νομίζω ότι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως melodic dark metal. .
-Πολλές εμφανίσεις ήδη στο καλεντάρι σας με το festival της Roar στην παραλία του Αγγελοχωρίου, όπου παίρνουν μέρος και οι Bonfire, με τους οποίου κατεβαίνετε και στο Κύτταρο την Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου. Υπάρχει κάτι καινούργιο στις ζωντανές σας εμφανίσεις;
Καταρχάς το πρόγραμμα μας έχει διαμορφωθεί κατά το ήμισυ με εντελώς καινούρια κομμάτια που θα παιχτούν για πρώτη φορά ζωντανά. Μαζί με αυτά φυσικά υπάρχουν και τα παλιότερα και πιο γνωστά μέχρι στιγμής. Μπορώ να σου πω ότι το νέο υλικό είναι πάρα πολύ “ζωντανό” και ταιριάζει απολυτά με αυτό από τους προηγούμενους δίσκους. Μπορεί να μη του φαίνεται από την πρώτη ακρόαση αλλά κρύβει πολλές τεχνικές προκλήσεις. Σε αυτό σίγουρα έπαιξε ρόλο η συναυλιακή εμπειρία των τελευταίων 3 ετών. Όπως και να έχει αυτός ο δίσκος γράφτηκε για να παίζεται ζωντανά και ανυπομονούμε να τον μοιραστούμε με τον κόσμο.
-Τι αποκόμισες ως εμπειρία από τις αρκετές κοινές σας εμφανίσεις με τον Paul Di’ Anno;
Οι συναυλίες πλάι στον Paul ήταν ένα μεγάλο σχολείο σε πολλά πράγματα. Αρχικά είχαμε την τεχνική πρόκληση καθώς ξεκινούσαμε με το δικό μας 45-50 λεπτο σετ και στην συνεχεία ακολουθούσε άλλη μιάμιση ώρα με το υλικό των πρώτων δίσκων των Iron Maiden που όσοι ασχολούνται γνωρίζουν ότι έχουν απαιτήσεις. Είναι απίστευτο πόσο διασκέδαζε ο κόσμος παίζοντας αυτά τα κομμάτια, τη μουσική που άκουγα κι εγώ μικρός θαυμάζοντας τα “ινδάλματα” μου που τα έγραφαν και με έκαναν να πιάσω τη κιθάρα. Από εκεί και πέρα είχε με να κάνει με την ανεκτίμητη εμπειρία του “δρόμου” την συνεργασία με έναν έμπειρο όσο και ιδιαίτερο άνθρωπο όπως ο Paul με τον οποίο καταλήξαμε να κάνουμε τρομερή παρέα και την αλληλεπίδραση με το κοινό. Νομίζω ότι μέσα από όλα αυτά βγήκαμε καλύτεροι μουσικοί και πιο έμπειροι επαγγελματίες.
-Τι σχέδια έχουν οι Sorrowful Angels για το μέλλον;
Σύντομα θα ανακοινωθεί ένα live release party τέλη Οκτώβρη -αρχές Νοέμβρη. Υπάρχουν βίντεο που σύντομα θα ανεβούν και στην πορεία θα ανακοινωθούν και άλλες συναυλίες στη χωρά μας. Υπήρχε μια tour την οποία επρόκειτο να πραγματοποιήσουμε στο εξωτερικό τον Σεπτέμβρη αλλά οι πολίτικες εξελίξεις και τα capital contols μας χάλασαν τα πλάνα, όποτε ελπίζω να καταφέρουμε να μεταφερθεί για αργότερα μέσα στο 2016.
-Πριν κάμποσο καιρό, σας είχα δει unplugged στα πλαίσια του Unplugged Experiment της Trailblazer και μου άρεσε πολύ η πλευρά σας αυτή. Θα σκεφτόσουν ποτέ να βγάλεις μια πιο ακουστική δουλειά;
Χαίρομαι που το λες αυτό γιατί πράγματι υπήρχαν πλάνα ήδη από τότε να γίνει κάτι τέτοιο. Γενικότερα είμαι λάτρης του να “πειράζεις” τις ενορχηστρώσεις και οι ακουστικές εκδοχές έχουν πολύ μεγάλη εκφραστική δύναμη. Ειδικά όταν βλέπεις rock και metal μπάντες να το επιχειρούν γίνεται πολύ ενδιαφέρον. Στην περίπτωση μας διάλεξα να αφήσω την κιθάρα και να παίξω πιάνο και έτσι οι επιλογές ήταν αμέτρητες, στο live χρησιμοποιήσαμε και σόλο βιολί και είχε βγει πάρα πολύ όμορφο το αποτέλεσμα. Κάποιοι είχαν βιαστεί να κριτικάρουν πως αυτό το project δεν είναι “metal” και θα σου πω πως αυτό με αφήνει παγερά αδιάφορο, καθώς απλά είναι μια άλλη “ερμηνεία” της μουσικής μας.
Ήδη από εκείνη την περίοδο υπάρχουν ηχογραφήσεις που μπορεί κάποια στιγμή να τις εμπλουτίσουμε ή απλά να τα ξαναγράψουμε από την αρχή. Δεν ήθελα να βγει τότε κάτι, ήθελα να δω αρχικά αν μπορούσε να γίνει. Και έγινε. Οπότε σίγουρα στο μέλλον θα περιμένετε κάτι τέτοιο, πότε ακριβώς, δεν το ξέρω ακόμα.
-Τα πράγματα δυσκολεύουν όλο και περισσότερο στη χώρα μας. Πιστεύεις ότι θα σταματήσει να παράγεται σωστή μουσική λόγω αυτού;
Σε καμιά περίπτωση. Η τέχνη είναι η αποτελεσματικότερη συναισθηματική διέξοδος του ανθρώπου. Όσο οι καιροί δυσκολεύουν τόσο περισσότερο στρεφόμαστε σε αυτή και γινόμαστε πιο απαιτητικοί απέναντι της. Το γεγονός ότι οι δυνατότητες να αποτυπώσει κάποιος τη μουσική του πιο εύκολα σε σχέση το παρελθόν πιστεύω ότι φέρνει ακριβός το αντίθετο αποτέλεσμα, παραγωγική έκρηξη. Όσο αφορά βεβαία, τις διοργανώσεις και τις συναυλίες όσο και τη δυνατότητα του κόσμου να παραβρεθεί σε αυτές, τότε σίγουρα εκεί τα πράγματα είναι διαφορετικά. Ίσως πρέπει να αλλάξει το μοντέλο πάνω στο οποίο γίνονται τα πράγματα αυτί τη στιγμή. Η προσωπική μου ελπίδα είναι να δω ένα καινούριο underground να αναδεικνύεται γιατί τελικά από εκεί βλέπεις τις αχτίδες του μέλλοντος.
-Σε ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σου! Θα τα πούμε στο Κύτταρο!
Εμείς ευχαριστούμε για την πρόσκληση. Ανυπομονούμε να σας δούμε όλους και σύντομα θα υπάρχουν και πολλά νέα για τις επόμενες κινήσεις μας! Come and get your Remedie!
283