EVERGREY: “A Decade And A Half”

Λίγο πριν την τελευταία πνοή του 2011, και ενώ μετράμε μέρες για να γλυτώσουμε από αυτή την παράδοξη, περίεργη, παράλογη και απρόβλεπτη χρονιά, κάποιοι άλλοι, πιο μακριά από μας, κάπου στην Σουηδία μετρούν μια δεκαετία και μισή… και δεν είναι άλλοι από τους prog metallers EVERGREY.

Το A Decade And A Half” και η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να φανταστώ ποιού ιδέα ήταν η κυκλοφορία του, (και μόνο ο ορισμός “Greatest Hits Collection”, με σκοτώνει),των EVERGREY, της Steamhammer / SPV, ή μήπως του Άγιου Βασίλη; Μάλλον στην Γερμανική πλευρά θα καταλήξουν οι “υποψίες” μου. Το διπλό αυτό cd album κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες και είναι γεμάτο μπορώ να πω από τις “μεγάλες” στιγμές της Σουηδικής μπάντας μέχρι τώρα. Οι EVERGREY έχουν υπάρξει από τους μεγάλους μουσικούς έρωτες πολλών. Και εδώ δύο τινά υπάρχουν, ή συνεχίζεις και είσαι κολλημένος με ότι αυτό συνεπάγεται μέχρι τέλους, ή κάτι στην πορεία μπορεί να σε οδηγήσει σε τέλμα και τέρμα. Έτσι άλλωστε δεν είναι όλες οι σχέσεις; Το 1995 ήρθε στην progressive metal σκηνή μια μπάντα η οποία με το πρώτο τους άλμπουμ “The Dark Discovery” το 1998 έμελε να αφήσει την υπογραφή της τόσο από το ύφος της μουσικής της όσο και από τα χαρακτηριστικά φωνητικά του Tom S. Englund. Στην συνέχεια ακολουθούν: Solitude • Dominance • Tragedy” το 1999, στο οποίο πιστός ακόλουθος ο Andy La Rocque , στην παραγωγή και στον ήχο.(μουσικός, συνθέτης, και με καλό υπόβαθρο σε KING DIAMOND, DEATH, AT THE GATES). Το  “In Search of Truth” έρχεται το 2001 με τους πρώτους guest musicians, Carina Kjellberg – η οποία κάπου στο 2004 θα γίνει Κα Englund, (All Female Vocals), Mercury Choir (courtesy of the Swedish Catholic Church). Εδώ κάπου θα εμφανιστεί και ο Mattias Noren, οποίος θα είναι ο υπεύθυνος της οπτικής ομορφιάς των εξωφύλλων των άλμπουμ και γενικότερα μέχρι και σήμερα, σε αντίθεση με την μπάντα που αρχίζουν οι μεταγραφές. 2003 και το Recreation Day” έρχεται να ταράξει συθέμελα την progressive metal σκηνή αφήνοντας το άλμπουμ αυτό να δώσει το δικό του στίγμα. Σίγουρα υπάρχουν οι καλές και κακές στιγμές για κάποιες μουσικές πορείες, ή δεν είναι μόνο αυτό τελικά; Οι βαριές μελωδίες με την σκοτεινή ατμόσφαιρα του άλμπουμ αρχίζουν να δίνουν την πραγματική ταυτότητα και το σήμα κατατεθέν των EVERGREY (ας μου επιτραπεί βέβαια να είμαι θαυμάστρια των πιο outsider albums τους). “The Inner Circle” και 2004. Εδώ είμαστε, μέσα στο μάτι του κυκλώνα. Η μεγάλη στιγμή της μπάντας χτυπάει κόκκινο! Ένα από τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς με μεγάλο φανατικό κοινό πια σε βαθμό λατρείας. Carina Englund (All Female Vocals) και Gothenburg Symphonic Orchestra (String Quartet) σε μόνιμη βάση, ένα πραγματικά υπέροχο χωρίς ανταγωνιστή δημιούργημα, με απίστευτο εξώφυλλο, και 10 εκπληκτικές συνθέσεις (στην special edition έχουμε ζωντανά και ακουστικά στην Γαλλία τα: “I’m Sorry”, “Recreation Day” και “Madness Caught Another Victim”). 2005 και μια και φτάσανε σε ανοδική κατάσταση το live άλμπουμ “A Night To Remember” λαμβάνει χώρα, (έτσι για να μην ξεχνιόμαστε) διπλό, με 20 τραγούδια εφ όλης της μουσικής τους ύλης συν Tinna Karlsdotter, Andy Engberg (Live Choir) σαν guest musicians. Εδώ κάπου, κάποιοι θα γίνουν προφήτες κακών; Όχι. Απλά το “Monday Morning Apocalypse” θα γίνει το τελευταίο γνήσιο, καθαρό πόνημα των Σουηδών metallers το 2006, και όπως πάντα θα υποστηρίζουμε πως καλά θα είναι να βγαίνει νέο άλμπουμ ΜΟΝΟ και ΟΤΑΝ η μπάντα έχει να δώσει καλό και δυνατό υλικό. Παρόλα αυτά το 2008 εμφανίζεται το Torn” το οποίο θα διχάσει, προβληματίσει και κάποιους fan ενδεχομένως απογοητεύσει, και 3 χρόνια μετά ενώ λογικά θα έπρεπε να προσγειωθεί ο Μέγας Δυναμίτης στο κεφάλι μας, έρχεται το “Glorious Collision” το οποίο εκτός από 3 το πολύ κομμάτια μπορεί να σε αφήσει και αδιάφορο. Μου είναι πολύ δύσκολο να νιώθω έτσι πόσο μάλλον να τα μοιράζομαι με πολλούς από εσάς, γιατί οι EVERGREY έτσι ή αλλιώς είναι από τις μεγάλες μου αγάπες. Όντας μουσικόφιλοι όμως νομίζω πως πρέπει να είμαστε πρωτίστως τίμιοι και ειλικρινείς γιατί μόνο έτσι βάζουμε το λιθαράκι μας στην μουσική εξέλιξη. Και από την άλλη ΑΝ ήταν ένα δυνατό και εκπληκτικό άλμπουμ το “Glorious Collision”, γιατί ήταν αναγκαίο αυτό τώρα λίγους μήνες μόνο μετά. Γιατί αυτή η μουσική αναδρομή τώρα; ΤοA Decade And A Half” ήρθε σαν κομήτης-δωράκι να καλύψει μουσικά κάποια χρονικά κενά, να μπει σε μια δισκοθήκη που έχει ελλιπή EVERGREY δισκογραφία, να υπενθυμίσει πως έχουν γραφτεί κομματάρες, να αναστήσει και να επιβιώσει μέσα από αυτό. Βέβαια μέσα στο τόσο επαγγελματικό άψογο στήσιμο του διπλού deluxe άλμπουμ, εκτός από τα 24 στο σύνολο κομμάτια, υπάρχουν στο τέλος του πρώτου και του δεύτερου cd, 2 unplugged – previously unreleased κομμάτια, το “Wrong” (live) και το “Frozen” (live) αντίστοιχα, και ένα 24σέλιδο booklet με σημειώσεις στο ένθετο και πολλές ανέκδοτες φωτογραφίες. Καταμερισμένα όμορφα από όλα τα άλμπουμ τα τραγούδια, από τα έντονα στις μπαλάντες, από τα πολύ metal στα ακουστικά, με λεπτομέρειες όπως, ότι από το “The Dark Discovery” το πρώτο τους άλμπουμ δεν υπάρχει κανένα τραγούδι τους σε studio μορφή παρά μόνο από το “A Night To Remember”, τα “Blackened Dawn” και “For Every Tear That Falls” live. Την τιμητική του βέβαια σαν παρουσίαση έχει εδώ το “The Inner Circle” και δεν είναι τυχαίο και όλοι το ξέρουμε. Μέσα λοιπόν σε αυτήν την κυκλοφορία έχουμε, τον Tom S. Englund ο οποίος είναι και ο μόνος εν τη γενέσει της μπάντας, και ο Rikard Zander στα πλήκτρα από το 2002 και μέχρι σήμερα. Το πήγαινε – έλα των υπόλοιπων ανά διετίες – τριετίες ίσως και να κλόνισε στο πέρασμα των χρόνων την αρμονία μιας από τις καλύτερες progressive metal μπάντες των τελευταίων 15 σχεδόν χρόνων και που εύχομαι μετά από την τελευταία τους studio album δουλειά να συνέλθουν λιγάκι και να μας υπενθυμίσουν ότι ακόμα είναι εδώ. 24 τραγούδια που θα περάσεις κάτι παρά πάνω από όμορφα στο άκουσμα τους, και μια συλλογή που θα σου είναι πιο εύχρηστη. Μια δεκαετία και κάτι λοιπόν μετά αναρωτιέμαι γιατί αφού τα παιδιά το “είχαν” έτσι κι αλλιώς… γιατί;… γιατί έπρεπε να γίνουν τόσο ατσάκιστοι, τόσο γυαλιστεροί και τόσο κάτω από το βάρος των media, τυπικοί και κατευθυνόμενοι. I’m Sorry… κάτι λείπει!
και για την ιστορία…

DISCOGRAPHY:
1998 The Dark Discovery
1999 Solitude-Dominance-Tragedy
2001 In Search Of Truth
2003 Recreation Day
2004 The Inner Circle
2005 A Night To Remember (live)
2006 Monday Morning Apocalypse
2008 Torn
2011 Glorious Collision
2011 A Decade And A Half (best of)

TRACKLISTING:
CD 1
01. The Masterplan 04:46
taken from “In Search Of Truth”
02. Blackened Dawn ( Live ) 04:04
taken from “A Night To Remember”
03. Rulers Of The Mind 05:57
taken from “In Search Of Truth”
04. A Touch Of Blessing 05:50
taken from “The Inner Circle”
05. Frozen 04:57
taken from “Glorious Collision”
06. For Every Tear That Falls ( Live ) 05:22
taken from “A Night To Remember”
07. More Than Ever 04:13
taken from “The Inner Circle”
08. Blinded 04:34
taken from “Recreation Day”
09. Faith Restored 03:53
taken from “The Inner Circle”
10. These Scars 05:51
taken from “Torn”
11. Broken Wings 04:42
taken from “Torn”
12. Words Mean Nothing 04:11
taken from “Solitude, Dominance & Tragedy”
13. Wrong (live) 03:12 (unplugged – previously unreleased)

CD2
01.The Great Deceiver 04:19
taken from “Recreation Day”
02. Monday Morning Apocalypse 03:10
taken from “Monday Morning Apocalypse”
03. Wrong 05:07
taken from “Glorious Collision”
04. Waking Up Blind ( Live ) 04:05
taken from “A Night To Remember”
05. Solitude Within 05:32
taken from “Solitude, Dominance & Tragedy”
06. Recreation Day 05:21
taken from “Recreation Day”
07. Still In The Water 05:17
taken from “Monday Morning Apocalypse”
08. Leave It Behind Us 05:09
taken from “Glorious Collision”
09. Fear 04:15
taken from “Torn”
10. When The Walls Go Down ( Live ) 05:28
taken from “A Night To Remember”
11. Frozen (live) 03:14  (unplugged – previously unreleased)