SABATON

Σε ποιον θα έλεγες πριν κάποια χρόνια ότι θα έρχονταν οι Sabaton με τους Accept στην Αθήνα, headliners θα ήταν οι πρώτοι και αυτός δε θα σε περνούσε για τρελό.

Να όμως που στη ζωή τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο και αυτοί οι απίθανοι Σουηδοί βούτηξαν στα βαθιά και βγήκαν ολοζώντανοι και νικητές.

Όταν το 1999 οι Sabaton δημιουργούνταν από τον mainman και βασικό songwriter της μπάντας Joakim Brodén (keybords, vocals) και από τους Richard Larsson (drums), Oskar Montelius (guitars), Rikard Sundén (guitars) και Pär Sundström (bass) κανείς δε φανταζόταν που μπορούσαν να φτάσουν. Βλέπετε αποφάσισαν να ασχοληθούν με το power metal, ένα είδος που είχε αρχίσει ήδη να φθίνει και τα επόμενα χρόνια έμελλε να πέσει ακόμα πιο χαμηλά. Όμως το πείσμα, η ποιότητα και φυσικά η εργατικότητα των Sabaton, τους φέρνει 18 χρόνια μετά την ίδρυση τους να είναι ένα από τα μεγαλύτερα και πιο αντιπροσωπευτικά ονόματα του είδους.

Πίσω στις αρχές της χιλιετίας που διανύουμε, πρώτη επίσημη κυκλοφορία του group είναι μια συλλογή από demos που τιτλοφορείται “Fist For Fight”. Το δυσεύρετο αυτό cd (ρίξτε για πλάκα μια ματιά στις τιμές στις οποίες πωλείται…) αποτελεί τα πρώτα διαπιστευτήρια των Sabaton, αλλά σε μια πολύ πρώιμη και ακατέργαστη μορφή. Τα φωνητικά του Broden είναι ακόμα προβληματικά και η παραγωγή είναι σχεδόν άθλια αλλά παρόλα αυτά ακούμε καλοπαιγμένο ευρωπαϊκό power metal, με κάποια πολύ δυνατά κιθαριστικά, που προσπαθεί να είναι συμφωνικό (αν και τα πλήκτρα χάνουν πολύ στη μίξη) αλλά απέχει πολύ ακόμα από το να τελειοποιηθεί.

Το album τους “Metalizer” είναι έτοιμο αλλά λόγω προβλημάτων με την Underground Symphony που θα το έβγαζε, ηχογραφούν και κυκλοφορούν το εκπληκτικό “Primo Victoria”. Με μόνιμο μέλος πλέον στα keyboards τον Daniel Mÿhr, οι Sabaton αποκτούν πολεμική θεματολογία (που τους χαρακτηρίζει μέχρι και σήμερα) εμπνευσμένοι από πραγματικές ιστορίες και ήρωες μαχών και βγάζουν ένα δίσκο που αναγκάζει όλο τον μεταλλικό κόσμο να ασχοληθεί μαζί τους. Ο δίσκος ξεκινάει με το εκπληκτικό ομώνυμο που το ρεφρέν του είναι καταδικασμένο να ακούγεται και να τραγουδιέται σε αρένες και περιλαμβάνει 9 μεταλλικούς ύμνους μεταξύ των οποίων τα κορυφαία “Panzer Battalion” και “Wolfpack”.

Πριν ο κόσμος καταλάβει από πού του ήρθε, οι Sabaton επιστρέφουν ένα μόλις χρόνο μετά με το προσωπικό μου αγαπημένο, το ΤΕΡΑΣΤΙΟ “Attero Dominatus”. Ένας δίσκος που αποδεικνύει την δυναμική του συγκροτήματος με τον πιο εμφατικό τρόπο. 9 τραγούδια, ούτε μια μέτρια στιγμή. Αν και είναι ιεροσυλία, θα προσπαθήσω να ξεχωρίσω κάποια από τα κομμάτια και θα πω για τα “Attero Dominatus”, “Nuclear Attack” (Θεέ μου τι έγραψαν τα παλικάρια), “Angels Calling” και “Back In Control”.

Το group βρίσκεται σε δισκογραφικό οργασμό και το 2007 βρίσκει το δρόμο του για τα ράφια το “Metalizer” που κανονικά θα έπρεπε να είναι το ντεμπούτο τους. Το θεωρώ την πιο αδύναμη στιγμή της δισκογραφίας τους, αλλά και πάλι τσεκάρετε τα “Endless Nights” και “Masters Of The World”.

Αλήθεια, περιμένατε ότι θα υπάρξει χρονιά δίχως Sabaton κυκλοφορία; Τα δισκογραφικά διαμάντια επιστρέφουν και το “The Art Of War” βγαίνει στην αγορά. Ο ήχος γίνεται όλο και πιο επαγγελματικός, τα πλήκτρα καταλαμβάνουν ακόμα περισσότερο χώρο, ενώ ο αριθμός των τραγουδιών πάει από το 9 στο 13. Δίσκος γεμάτος από ύμνους… “Ghost Division”, “40:1”, “The Price Of A Mile”… Οι Sabaton κατακτούν συναυλιακά την Ευρώπη κάθε χρόνο κι επεκτείνονται όλο και περισσότερο μέχρι την τελική επικράτηση.

Το 2010 θα φτάσει η στιγμή για το ελληνικό κοινό να αποκτήσει τον δικό του ύμνο. To “Coat Of Arms” κάνει την εφμάνισή του και οι Έλληνες metalheads έχουν μόλις ανακαλύψει τη νέα τους λατρεία. Τι και αν μέσα στο δίσκο υπάρχουν τα “Uprising” και “The Final Solution”; Εμείς έχουμε το απόλυτο συναυλιακό must εδώ μέσα. “THERE’S NO SURRENDER, THERE’S NO RETREAT”!

Τον Αύγουστο του 2011 έρχεται η στιγμή να γνωρίσουν όλοι τι μπορούν να κάνουν οι Sabaton πάνω στην σκηνή. Κυκλοφορεί μέσω της Nuclear Blast (που είναι η εταιρία των Sabaton από το Coat Of Arms και μετά) το “World War Live: Battle of the Baltic Sea”. Το πρώτο cd είναι ηχογραφημένο στην “Sabaton Cruise” πλέοντας στην Βαλτική Θάλασσα το 2010 και το δεύτερο σε διάφορες συναυλίες στην Ευρώπη.

Το 2012 θα κυκλοφορήσει το επόμενο full length του συγκροτήματος με τίτλο “Carolus Rex”. Μια δουλειά που γενικά άρεσε πολύ (μάλιστα είναι αρκετοί που τη θεωρούν κορυφαία στιγμή τους), αλλά για μένα είναι λίγο κάτω από τα υπόλοιπα album τους. Το ιδιαίτερο με το “Carolus Rex” είναι ότι κυκλοφόρησε σε δυο εκδόσεις, την κανονική Αγγλική και μια Σουηδική.

Ένα χρόνο αργότερα θα κυκλοφορήσει ένα ακόμα live album, το “Swedish Empire Live”, που περιλαμβάνει την εμφάνιση των Sabaton στο Woodstock. Το συγκρότημα, αν και με αλλαγές στη σύνθεση, είναι σε τρομερή κατάσταση, ενώ το setlist μοιάζει με best of, χωρίς να πέφτει βαρύτητα σε κάποια συγκεκριμένη δουλειά τους.



Το 2014 έχουμε μια ακόμη δουλειά. Βασιζόμενοι σε ήρωες μαχών, οι Sabaton βγάζουν το “Heroes” με κάθε τραγούδι να είναι και μια ξεχωριστή ιστορία των αληθινών πρωταγωνιστών των πολέμων. Νέα σημεία αναφοράς ξεπροβάλουν κι από εδώ. “Night Witches”, “To Hell And Back”, “Resist And Bite”. Θα ακολουθήσει και το Heroes On Tour live album.

Κι έτσι θα φτάσουμε στο 2016 και στη μέχρι στιγμής τελευταία δουλειά τους με τον τίτλο “Last Stand”. Κι όχι, δε λέγεται έτσι γιατί θα είναι το τελευταίο album τους, αλλά γιατί η έμπνευση ήρθε από μάχες ηρωικά πεσόντων. Ποιο τραγούδι θα έπρεπε να ανοίγει αυτό το δίσκο, αν όχι το κομμάτι που αφορά την σπουδαιότερη και πιο ηρωική ιστορία μάχης όλων των εποχών… “Sparta” λοιπόν και λέτε στα live της 8ης και 9ης Μαρτίου να έχουμε δυο τραγούδια φόρο τιμής σε ένδοξες ιστορίες του παρελθόντος μας; Λίγες μέρες έμειναν για να το μάθουμε.

Και μην ξεχνιόμαστε…Twilight Force και Accept μαζί, σε ένα από τα πιο πλούσια billing της φετινής χρονιάς (ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ).