LEIF EDLING

Αν ψάχνουμε για μια σπουδαία φυσιογνωμία του ευρωπαϊκού μετασαμπαθικού doom metal, πρέπει να κλείσουνε τα μάτια μας και να σκεφτούμε το σκοτεινό και κρύο βορρά.

Στις 6 Αυγούστου 1963 στη Σουηδία θα γεννιόταν ένας σπουδαίος μουσικός για το είδος, ο Leif Edling, που πλέον μετράει πάνω από 35 χρόνια προσφοράς στη μουσική.

Η καριέρα του ξεκίνησε το 1979 με τους Trilogy με τον Ian Haugland (ο οποίος αργότερα καθιερώθηκε με τους Europe), αλλά δισκογράφησε για πρώτη φορά με τους Nemesis, στο ένα και μοναδικό τους album “Day of Retribution” () με τον ίδιο να τραγουδάει και να παίζει το αγαπημένο του μπάσο.

Έπειτα από αυτό ξεκίνησε το μεγάλο και σημαντικότερο ταξίδι του. Οι Candlemass!
Έχοντας πάλι θέση στα φωνητικά ως την κυκλοφορία του θρυλικού “Epicus Doomicus Metallicus” (1986), όταν και αφοσιώθηκε στο μπάσο, δίνοντας το μικρόφωνο στον Johan Langquist, ο Leif έγινε ο βασικός συνθέτης και ηγέτης των Σουηδών επωδών και παραμένει ως σήμερα.

Αν και το album θεωρείται ένας από τους πυλώνες του επικού doom metal, τα φωνητικά σύμφωνα με τους κριτικούς, δεν το αφήνουν να φτάσει στο πραγματικό του επίπεδο. Όλα αυτά όμως θα αλλάξουν όταν στο πλευρό του Edling, θα εμφανιστεί ο αγαπημένος καλόγερος όλων, Messiah Marcolin. Είναι τότε, που οι Candlemass θα γραφτούν στο βιβλίο της μουσικής ιστορίας με χρυσά γράμματα.

Το “Nightfall” κυκλοφόρησε το 1987, σε μουσική σχεδόν ολοκληρωτικά του Leif και με τα εξαίσια και μαγικά φωνητικά του Marcolin έγινε ένα από τα SOS του doom metal που κάθε σκεπτόμενος μουσικόφιλος πρέπει να έχει στο ράφι του. 

Κομμάτια σαν τα “Samarithan” και “At the gallow’s end” ηχούν τρεις δεκαετίες αργότερα σαν διαχρονικά και θέτουν τις βάσεις του επικού τρόπου ηχητικής του doom.

Ένα χρόνο αργότερα, έρχεται το “Ancient Dreams” (1988), το οποίο δεν χαροποιεί την μπάντα στο πως έχει μιξαριστεί και ρίχνουν το φταίξιμο στην Active Records που βίαστηκε να το τελειώσει, για να συμπέσει με την αμερικάνικη τους περιοδεία. To album κλείνει με το “Black Sabbath medley” και τους Candlemass να αποτίουν φόρο τιμής στους πατεράδες τους.

To 1989 και μετά την κυκλοφορία του “Tales of Creation”, ο Messiah αποφασίζει να φύγει από τους Candlemass (το 1993 ντεμπουτάρει με τους Memento Mori) και μπάντα μπαίνει για λίγα χρόνια στον πάγο.

Το 1994 ο Thomas Vikström αντικαθιστά τον Marcolin και οι Candlemass κυκλοφορούν το “Chapter IV”.  Οι χαμηλές του πωλήσεις αποθαρρύνουν τον Edling και οι Candlemass θα διαλυθούν.

Μετά τη διάλυση των Candlemass, o Leif στήνει τους Abstrakt Algebra, όπου θα ξεκινήσει τη συνεργασία τους με τον τραγουδιστή Mats Levén και το ομώνυμο τους ντεμπούτο θα κυκλοφορήσει το 1995. Σε πιο power metal μονοπάτια και πειραματισμούς πάνω στις παλιές doom δομές, το εγχείρημα αυτό δυσκόλεψε τους κλασικούς του ακολούθους και άλλους τους κέρδισε με τη μουσική του ευφυΐα.

To 1997 o Edling βάζει και πάλι μπρος τις μηχανές και τον επόμενο χρόνο κυκλοφορεί το “Dactylis Glomerata” με τον Björn Flodkvist στα φωνητικά, τον τιτάνα Michael Ammott στην κιθάρα και τον Ian Haugland να παίζει τύμπανα σε δύο κομμάτια. Το κοινό τους χωρίστηκε στα δύο και οι παλιοί και όχι ανοικτόμυαλοι οπαδοί τους δεν το δέχτηκαν σαν δίσκο Candlemass.

To “From the 13th Sun” που κυκλοφόρησε το 1998 και ήταν αφιερωμένο στους Black Sabbath, στων οποίων την παρακαταθήκη στηρίζεται, φέρνει και πάλι το παλαιό κοινό των Candlemass κοντά τους. Στη θέση του Ammott στην κιθάρα, ο Mats Stål.

To 2002 ενώ ο Leif έχει αρχίσει να ηχογραφεί με το νέο του group Krux και τον Levén στα φωνητικά, παρέα με πρώην μέλη των Entombed, το θρυλικό line-up των Candlemass αποφασίζει να κάνει μια περιοδεία επανένωσης, από την οποία προκύπτει και το live album “Doomed for Live”.

Το 2003 θα κυκλοφορήσει και το ομώνυμο “Krux”, το οποίο θα εντυπωσιάσει και θα θεωρηθεί από αρκετούς ένα πολύ καλό υποκατάστατο για τους Candlemass, δίνοντας στον Leif Edling τον τίτλο του άρχοντα των βαρεών riffs.

Αφού λοιπόν, οι Candlemass είχαν επανενωθεί, αποφάσισαν να κυκλοφορήσουν το ομώνυμο “Candlemass” το 2005, το οποίο τους έφερε και πάλι στην κορυφή του epic doom metal, κερδίζοντας μάλιστα και τα σουηδικά Grammy.

 To 2006 οι Krux επανέρχονται με το “ΙΙ” και κρατούν και πάλι τον πήχη ψηλά, χαροποιώντας τους metalheads.

Το 2007 οι Candlemass επιστρέψουν δισκογραφικά χωρίς τον Messiah, ο οποίος θα αντικατασταθεί από τον Robert Lowe, τραγουδιστή των επίσης σημαντικών Solitude Aeturnus. Το album αποθεώνεται και με τον Lowe στα φωνητικά, είναι σαν να έχει δύο τεράστια doom συγκροτήματα σε ένα album-φωτιά.

To 2008 είναι μια πολύ γεμάτη χρονιά για τον Leif Edling, ο οποίος θα κυκλοφορήσει το πρώτο και ως τώρα μοναδικό του solo album “Songs of torment, songs of joy”, το οποίο θα αγκαλιαστεί από τους doomsters.

Την ίδια χρονιά, θα έρθει και το δεύτερο album των Abstrakt Algebra, “II”, το οποίο θα κυκλοφορήσει σε μια ειδική έκδοση του “Dactylis Glomerata” των Candlemass.

Οι Candlemass θα χτυπήσουν και πάλι με τον Lowe στα φωνητικά με ένα ΕΡ, “Lucifer Rising”, το οποίο περιέχει δύο νέα τραγούδια και πολλά ζωντανά ηχογραφημένα στην Αθήνα το 2007.

Τον επόμενο χρόνο (2009) θα έρθει και το δεύτερο ολοκληρωμένο album των Candlemass, με τον Lowe και θα δείξουν πάλι πως επέστρεψαν για να μείνουν. Το όνομα του Leif Edling θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο…

2011 και οι Krux είναι έτοιμοι για το τρίτο τους κόλπο, με τίτλο “III-He who sleeps among the stars” και είναι ένα ακόμα χάδι για τα αυτιά.

Τρίτο full length με το Lowe για τους Candlemass βγήκε στην αγορά το 2012 και εκείνος άφησε την μπάντα 3 μέρες πριν την κυκλοφορία, ενώ οι υπόλοιποι αν και δήλωναν πως είναι το τελευταίο Candlemass, η μπάντα δε θα διαλυθεί.

O Leif Edling μην μπορώντας να μείνει μουσικά άπραγος αποφάσισε να δημιουργήσει τους Avatarium και το 2013 και θα κυκλοφορήσουν το ΕΡ “Moonhorse”, το οποίο περιέχει τρία κομμάτια, με το τρίτο να είναι μια διασκευή στο “War Pigs”. Στα τύμπανα ο Lars Sköld (TIAMAT) με τον οποίο ο Leif είχε συνεργαστει και στο solo του, στην κιθάρα ο Marcus Jidell (Soen), στα πλήκτρα ο Carl Westholm (Krux) και η μουσική του Leif Edling πλαισιωμένα από τα εκπληκτικά φωνητικά της δεσποινίδος Jean-Ann Smith και μετά από λίγο καιρό κυκλοφορούν και το ομώνυμο τους ντεμπούτο “Avatarium”.

To 2014 θα κυκλοφορήσουν ένα ακόμα 12ιντσο ΕΡ το “All I Want” και τη χρονιά που μας πέρασε ήρθε και το δεύτερο full length “The Girl with raven mask”, το οποίο έλαβε διθυράμβους από τους μουσικοκριτικούς.

Αν και ο Leif Edling λόγω υγείας (λεπτομέρειες δεν ξέρουμε, αλλά δεν χρειάζεται να ξέρουμε, αφού είναι καλά), σταμάτησε τις περιοδείες, αλλά όπως δήλωσε δε θα σταματήσει να γράφει μουσική, και οι Έλληνες μέσα σε λίγες μέρες θα απολαύσουν τα δύο του μεγάλα εγχειρήματα ζωντανά.

Οι Candlemass εμφανίζονται στο Piraeus 117 Academy (δελτίο τύπου) την Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου και τη θέση του Edling στο μπάσο θα κατέχει ο Jörgen Sandström (ex-Grave/Entombed) και στα φωνητικά θα είναι ο ισόβιος συνεργάτης του πλέον, Mats Levén.

Οι Avatarium θα είναι την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου στο Eightball της Θεσσαλονίκης και το Σάββατο 20 Φεβρουαρίου στο An Club της Αθήνας (δελτίο τύπου https://www.rockway.gr/nea/item/13166-avatarium). Στη θέση του Edling, θα είναι ο Anders Iwers (TIAMAT).

Αν ζείτε το doom, ξέρετε που πρέπει να πάτε!


Υ.Γ. (κοντά τα χέρια σας είναι του Jidell)

Δημήτρης Μαρσέλος
About Δημήτρης Μαρσέλος 1654 Articles
Δέσμιος της μουσικής, είλωτας των συναυλιών, εθισμένος στα σκληρά...riffs, διπολικός μεταξύ metal και hardcore punk, έχει κάνει χρόνια τώρα πολιτιστικό crossover και δεν αρνείται κανένα ιδίωμα της rock που του τη σηκώνει...την τρίχα.